מדריך לחקירת מצ"ח

תחומי התמחות / משפט צבאי / מדריך לחקירת מצ”ח

זומנת לחקירת מצ”ח?

פעמים רבות חיילים, גם הטובים ביותר, נקלעים לחקירת מצ”ח (משטרה צבאית חוקרת). לעיתים החיילים נקראים לחקירת מצ”ח, ולעיתים גרוע מכך, “נשלפים” בהפתעה מביתם או מבסיסם, ללא כל הכנה מוקדמת, ישר לתוך חדר החקירות. חקירת מצ”ח יכולה להיפתח בעניינו של כל משרת בצבא. לכן, חשוב שכל חייל יכיר את התוכן המופיע במאמר זה. המאמר כולל מספר כללים חשובים לקראת חקירת מצ”ח. קרוב שלכם נעצר? בסוף המאמר תמצאו גם כמה דרכי פעולה עבורכם.

מהי חקירת מצ”ח?

חקירת מצ”ח תתרחש במשטרת ישראל או בבסיס חקירות של מצ”ח. החקירה נפתחת כשעולה חשד לקיומה של עבירה פלילית. החשד יכול לעלות מדיווח מפקדים, הפללה שנמסרה מחייל אחר או מידע מודיעיני. אז, יזומן החייל החשוד לחקירת מצ”ח, לחילופין יעוכב או ייעצר ללא הודעה מוקדמת.  

האם חייל יכול להיות מוזמן לחקירה במשטרת ישראל?

כל אזרח יכול להיות מזומן לחקירה במשטרה. לעיתים, מצ”ח עושים חקירות משולבות עם משטרת ישראל ואף חוקרים חיילים בתחנות המשטרה.

האם ניתן לחקור אותי במצ”ח אם השתחררתי משירות?

יש מי שחושבים שלאחר השחרור לא ניתן לחקור אותם – מדובר בטעות!

חוקרי מצ”ח יכולים לחקור חיילים משוחררים בגין אירועים שהתרחשו במהלך שירותם הצבאי. מצ”ח אף יכולים לחקור אזרחים, אשר שמם נקשר בחקירת מצ”ח. זאת, גם ללא קשר לשירות הצבאי, או להסתייע במשטרת ישראל בשביל לחקור אותם.

יתרה מזאת, לתביעה הצבאית יש סמכות להגיש כתב אישום כנגד חייל, על אירועים שקרו במהלך שירותו הצבאי, גם לאחר שחרורו. חייל שיוגש נגדו כתב אישום לאחר שחרורו, יישפט בפני בית הדין הצבאי. חייל משוחרר שייגזר עליו עונש מאסר ע”י בית הדין הצבאי, ירצה אותו בכלא הצבאי.

מה חייל צריך לדעת כשהוא מגיע לחקירת מצ”ח? מדריך לחקירת מצ”ח

מה הסטטוס שלך? האם אתה נחקר באזהרה או נותן עדות? באיזו עבירה אתה חשוד?

קודם כל, עלייך להבין אם אתה מוסר גרסה בתור עד או חשוד שנחקר באזהרה.

איך תדעו אם מדובר בעדות או חקירת מצ”ח באזהרה? בתחילת החקירה נדרש החוקר להגיד לכם אם אתם מוסרים עדות או נחקרים באזהרה בחשד מסוים. אם אתם חשודים, על החוקר לפרט בפניכם את זכויותיכם, ביניהן הזכות להיוועץ בעו”ד והזכות לשמור על שתיקה.

במידה ואתם לא בטוחים מה הסטטוס שלכם ובאיזה חשד אתם נחקרים – תשאלו את החוקר ותדרשו לקבל תשובה, לפני שאתם מתחילים למסור את גרסתכם.

חשוב לדעת, כי גם עדות יכולה להפוך לחקירת מצ”ח באזהרה. זאת, במידה ובמהלך גביית העדות יעלה חשד למעורבות בדבר עבירה. לכן, גם אם נקראתם “רק” לעדות, ישנה חשיבות מכרעת להיוועץ בעו”ד טרם מסירת הגרסה. 

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי בחקירת מצ”ח?

במסגרת חקירת מצ”ח רצוי להתייעץ עם עורך דין צבאי. לרוב הנחקרים אין ניסיון בחקירת מצ”ח. לנו, כעורכי דין צבאיים, ניסיון של שנים רבות עם המערכת הצבאית ועם תחבולות החקירה השונות של מצ”ח. לכן, ישנה חשיבות מכרעת להיוועצות בעורך דין צבאי שיסייע לכם במהלך החקירה.

התייעצות עם עורך דין לא גורמת לכם להיראות אשמים, והיא לא מזיקה לכם. התייעצות עם עורך דין, היא אחת הזכויות המרכזיות והחשובות שלכם כנחקרים. במידת האפשר, צרו קשר עם עורך דין צבאי ותקבלו ייעוץ לפני החקירה. כתבי אישום רבים מוגשים בהסתמך על דברים שמסרו נחקרים מבלי להתייעץ בעורך דין.

מבחינת החוקר עורך הדין שלכם מעכב את החקירה, עוזר לכם ומגן עליכם, דבר שמקשה עליו לסיים את החקירה בהצלחה מבחינתו. פעמים רבות חוקרים יגידו לכם שיש לכם זכות להיוועץ בעו”ד, אך באותה נשימה ינסו לשכנע אתכם לוותר על הזכות באמתלות שונות – “אולי קודם תשמע את השאלות”; “זה חשד לא רציני”; “מאוחר, ייקח זמן עד שעורך הדין יענה” ועוד. אל תיכנעו ללחציו של חוקר מצח ותעמדו על זכויותיכם.

מדוע יש להתייעץ עם עורך דין צבאי לאורך כל החקירת מצ”ח?

במהלך חקירת מצח יכולים לעלות חשדות חדשים או פעולות חקירה שונות. כמו פוליגרף; עימות עם מעורב אחר או עם מתלוננת; מסדר זיהוי; מסירת דגימת DNA; שחזור ועוד. במקרים כאלה יש הכרח לבקש להתייעץ עם עורך הדין שלכם פעם נוספת.

האם כדאי לדבר בעל פה עם חוקרי מצ”ח?

הימנע משיחות בעל פה עם גורמי החקירה ועם כל אדם הנמצא בבסיס החקירות. לעיתים ינסה החוקר לנהל איתכם שיחה חברית, אפילו מחוץ לחדר החקירות בעודכם מעשנים סיגריה. השיחה נועדה לגרום לכם להגיד דברים ולפלוט מידע מפליל בשיחה רגועה יותר. אל תתפתו לנהל שיחות בעל פה וזכרו שכל מה שתאמרו יתועד, ולעיתים אף יוקלט, כחלק מחומר הראיות.

האם ומתי כדאי לשמור על זכות השתיקה בחקירת מצח?

שאלה שמעסיקה נחקרים רבים בחקירת מצח היא האם כדאי לשמור על זכות השתיקה. אם נחקר שומר על זכות השתיקה, עניין זה כשלעצמו יכול להוות תוספת ראייתית לראיות התביעה. אם הדברים שתמסרו לחוקרים לא מפלילים אתכם, עדיף לכם לענות לשאלות החוקרים במלואן ולשתף פעולה. ההחלטה האם לשמור על זכות השתיקה, היא משמעותית, גורלית ובלתי הפיכה, לכן יש להיוועץ בעורך דין צבאי בטרם קבלת ההחלטה.

האם החוקרים עושים תרגילי חקירה בחקירת מצ”ח?

במהלך חקירת מצח משתמשים חוקרי מצח בתרגילי חקירה ותחבולות לגיטימיות, המותרות על פי דין. חוקר מצח יכול להסתייע במדובבים, להקליט אתכם במסדרון או בניידת משוחחים עם מעורב אחר, להפעיל עליכם לחץ, להתנהג כאילו הם חברים שלכם ובמקרים מסוימים אף לתת לכם עצות ולהבטיח הבטחות. עליכם לעמוד על זכויותיכם, להיוועץ בעורך דין צבאי ולזכור שמרגע שנכנסתם לחקירת מצח ולחדר החקירות אתם מצויים בחקירת מצח כל הזמן ומתועדים כל העת. חוקרי מצח אינם חברים שלכם.

קודם קוראים את פרוטוקול החקירה במצ”ח, רק אחר כך חותמים

בתום חקירה יפיק חוקר מצח את דף האמרה, פרוטוקול החקירה, בו מפורטות כלל השאלות שנשאלתם והתשובות שמסרתם. בשלב זה, הוא יבקש שתחתמו בתחתית כל דף כראיה לנכונות הדברים. עליכם לקרוא היטב את כל השאלות והתשובות שנרשמו, בדקו שהדברים אכן משקפים את מה שהתרחש בחדר החקירות. פרוטוקול חקירת מצח יהווה חלק מחומר הראיות ולא יהיה ניתן לשנותו לאחר מכן.

נגמרה חקירת מצח, מה עכשיו?

לאחר סיום החקירה, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא ליידע מיד את עורך הדין שלכם. בשלב זה, תפרטו בפניו בדיוק מה מסרתם בחקירת מצח. יש חשיבות לשוחח עם עורך הדין שלכם מיד עם סיום החקירה, לשחזר באוזניו את הלך הדברים ולהתחיל לאסוף ראיות שיוכלו להוכיח את חפותכם. עורך הדין יסביר לכם מה הולך לקרות בהמשך הדרך, בהתאם לחשד ולמה שעלה בחקירה, ויסייע לכם לסיים את ההליך בצורה הטובה ביותר עבורכם.

מה עושים אם קרוב משפחה שלי נעצר על ידי מצ”ח או נחקר בחקירת מצ”ח?

כאשר קרוב משפחה נחקר על ידי מצח  ונעצר  קודם כל, חשוב להסדיר ייעוץ וייצוג משפטי בהקדם האפשרי. ניתן אף להתקשר לבסיס מצח הרלוונטי, ולבקש לעצור את החקירה לצורך הסדרת ייצוג משפטי. חשוב לדעת, ייעוץ בחקירת מצח יכול להינתן לא רק לבקשת הנחקר אלא גם לבקשת קרובי משפחה. אם הנחקר יצר איתכם קשר, חשוב לשאול אותו היכן הוא נחקר ולקשר אותו עם עורך דין צבאי מנוסה, או לחילופין להגיד לו להמתין עד שתסדירו עבורו ייצוג של עורך דין צבאי.

משרד עורכי דין אטקין חברון – עורכות דין צבאיות לחקירת מצ”ח

עו”ד ליאור אטקין ועו”ד אריאל חברון, בעלות משרד עו”ד אטקין חברון, בעלות ניסיון של שנים רבות בייצוג חיילים בהליכים שמתקיימים בבית הדין הצבאי. משרדנו מציע ללקוחותיו שירות של ייעוץ וליווי טרם החקירה, במהלכה ואחריה. אנו מאמינות כי שלב החקירה הוא אחד השלבים הקריטיים לאורך ההליך הפלילי, שבכוחו להשפיע על המשך ההליך כולו.  כאשר נחקר פוגש בגוף החקירה כשהוא מוכן ומלווה בעורך דין הוא נמצא בעמדה ממנה הוא יכול להגן על עצמו ואולי אף להביא לסגירת התיק.

יצירת קשר

מאמרי עורך דין צבאי