ייצוג בבית הדין הצבאי

תחומי התמחות / משפט צבאי / ייצוג בבית הדין הצבאי

מערכת המשפט הפלילית הצבאית, פועלת במקביל למערכת המשפט הפלילית האזרחית. ההליכים בצבא נפתחים עם הגשת כתב אישום לבית הדין הצבאי, בתום חקירה שנערכת ע”י מצ”ח (משטרה צבאית חוקרת). נוכח השונות של מערכת המשפט הצבאית, יש חשיבות רבה להכרת מערכת המשפט, החוקים והפקודות החלים בצבא, במסגרת ייצוג בבית דין צבאי.

הצבא הוא גוף שמקדם ערכים ייחודיים כמו ערך המשמעת. בנוסף, הצבא מבקש להטיל על המשרתים בו מגבלות אשר לתפיסת מפקדי הצבא הם חיוניות על מנת שצה”ל יוכל לתפקד בצורה הטובה ביותר ולשמור על ביטחון המדינה. אם כן, מערכת המשפט הצבאית פועלת בשביל לשמור על הנורמות הצבאיות הייחודיות שבצה”ל.

למערכת המשפט הצבאית שתי ערכאות שיפוט. בערכאה הראשונה, מצויים בתי הדין המחוזיים, אלה מחולקים למחוזות שיפוט, המחזות הם: צפון, דרום וז”י ומרכז וח”א. חייל שעומד לדין יישפט בפני בית הדין בהתאם לפיקוד אליו הוא משתייך. בערכאה השניה, מצוי בית הדין הצבאי לערעורים, הוא מהווה ערכאת הערעור בצבא והוא נמצא בבסיס הקריה בתל אביב.

מי יעמוד לדין בבית דין צבאי?

בבתי הדין הצבאיים יועמדו לדין חיילים, קצינים ונגדים בשירות סדיר ובמילואים. בנוסף, גם אזרחים יכולים לעמוד לדין בפני בית הדין הצבאי, זאת בגין עבירות שביצעו במהלך שירותם הסדיר או במהלך שירות מילואים.

לעיתים, עולה השאלה היכן יש לנהל הליך משפטי ביחס לעבירה שהתבצעה, בצבא או באזרחות. התשובה לשאלה זו טמונה במבחן מירב הזיקות. כלומר, על מנת להכריע בסוגיה יש לברר האם לאירוע זיקה גדולה יותר לצבא או שהוא בעל זיקה גדולה יותר לאזרחות. למשל, ככל שהעבירה התבצעה על ידי חייל בבסיס צבאי נראה שהזיקה לצבא היא גדולה והעניין יתברר בבית הדין הצבאי. לעומת זאת, מקום בו אותה עבירה בדיוק התבצעה על ידי חייל בעת שהיה בקניון וביחס לחבר שלו אותו הוא מכיר מלימודיו בתיכון, ייתכן מאוד שעניין זה יתברר בערכאה משפטית אזרחית.

בגין איזה עבירות חייל יישפט בבית דין צבאי?

במסגרת ההליכים המשפטיים שמתנהלים בפני בית הדין הצבאי מתבררת שאלת אשמתם של חיילים במגוון רחב של עבירות. החל מעבירות עריקות ושימוש בסמים וכלה בעבירות אינוס ואלימות בנסיבות מחמירות.

מה העיסוק של עורך דין המייצג בבית דין צבאי?

עורך דין צבאי הוא עורך דין המתמחה בדיני צבא וביטחון, ונדרש לבקיאות במערכת המשפט הייחודית הקיימת בצבא. עורך דין צבאי מתעסק במגוון רחב של תחומים שנוגעים לשירות הצבאי. החל מייעוץ בחקירות פליליות בהתאם לדין החל בצבא, ייצוג בהליכים פליליים המתנהלים בפני בתי הדין הצבאיים, מתן ייעוץ בהליכים משמעתיים (שכן במסגרת ההליך המשמעתי אין לחייל זכות לייצוג של עורך דין), פניות במישור המנהלי בנוגע לתנאי שירות של משרתי צה”ל, תביעות כנגד משרד הביטחון להכרה בנכות וכדומה.

בנוסף, בצבא ישנם הליכים רבים אשר אין להם מקבילה במערכת המשפט האזרחית. כך למשל, ישנם הליכים מנהליים שעניינם בכשירות הרפואית והליכי הגיוס של משרת בצה”ל או מועמד לשירות ביטחון. עורך דין צבאי ידע לייצג בכל אותם הליכים המתקיימים בצבא באופן בלעדי.

האם ההליכים שמתנהלים בבית דין צבאי משפיעים על החיים האזרחיים?

רבים טועים לחשוב שההליכים המשפטיים שמתנהלים בצבא אין בהם בשביל להשליך על חייו האזרחיים של מי שימצא אשם במסגרתם. ואולם, ההפך הוא הנכון, ההליך המשפטי שמתנהל בפני בית הדין הצבאי לא שונה מההליך המשפטי האזרחי בכל הנוגע להשלכותיו של ההליך על חייהם האישיים של הנאשמים העומדים לדין.

 הרשעה בבית דין צבאי יכולה  לגרור אחריה רישום פלילי שילווה את מבצע העבירה במשך שנים רבות. בנוסף, במסגרת הליך פלילי בצבא ניתן להטיל עונש של שלילת רישיון הנהיגה אזרחי. כמו כן,  פטור משירות צבאי, בעילות שונות, אשר מתקבל לרוב במסגרת כליאה או אגב הליך משפטי בצבא עשוי במקרים מסוימים להיות בעל השפעה על חייכם גם לאחר השירות.

משרד עורכי דין אטקין חברון מומחה בייצוג בבית דין צבאי

עו”ד ליאור אטקין ועו”ד אריאל חברון, בעלות משרד עו”ד אטקין חברון, בעלות ניסיון מצטבר של למעלה מעשור בייצוג בהליכים שונים שמתנהלים בבית דין צבאי. לאורך השנים ייצגנו בהצלחה חיילים, מועמדים לשירות ואנשי קבע במגוון רחב של הליכים מול בתי הדין הצבאיים.

יצירת קשר