בית דין משלב

תחומי התמחות / משפט צבאי / בית דין משלב

עבירת היעדר מן השירות הצבאי, עריקות, היא עבירה צבאית ייחודית ואחת העבירות הנפוצות בצבא. בית הדין המשלב שהוקם בשנת 2018, מהווה חלופה שיקומית לחיילים שנעדרו משירות. לחיילים אלו ניתנת הזדמנות שניה לשוב לשירות תקין, במקום ניהול הליך פלילי ומאסר ממושך.

בעבר הלא רחוק, חייל שהיה מוגש נגדו כתב אישום המייחס לו עבירה של עריקות, היה מוצא עצמו במקביל להגשת כתב האישום מוחזק במעצר עד תום ההליכים ובסכנה לעונש מאסר ממושך. בשנת 2018, הקמת בית הדין המשלב חוללה שינוי.

חשוב לומר, הפרקטיקה לפיה יש להחזיק במעצר מי שמבצע עבירה של עריקות וכי העונש ההולם למבצע העבירה הוא עונש מאסר בפועל, לא חלפה מן העולם. אולם, בעת האחרונה חל שינוי בגישה של המערכת הצבאית כלפי עריקים. זאת, מתוך הבנה כי לרוב חייל נעדר משירות צבאי מתוך מצוקה כלכלית או אישית, שלו או של מי מבני משפחתו. תהיה הסיבה אשר תהיה, היום קיימת אלטרנטיבה למסלול הענישה הקלאסי.

לקריאה מורחבת על עבירת העריקות לחצו כאן

מהו בית הדין המשלב?

בית הדין המשלב מהווה חלופה להליך הפלילי הקלאסי לחיילים שביצעו עבירת עריקות. מטרת ההליך בבית הדין המשלב, להחזיר חיילים לשירות תקין או להציע לאלה שבחרו שלא להתייצב לגיוס, לשוב בהם מההחלטה ולהשתלב בין שורות הצבא.

בבסיס פעילותו של בית הדין המשלב ההנחה כי עבירת עריקות מתבצעת, לרוב, בעקבות מצוקה מבית. בית הדין פועל על מנת לספק לחיילים מענה לקושי ולאפשר להם להשלים שירות צבאי מלא.

כיצד מתקבלים לבית הדין המשלב?

הליך הקבלה לבית הדין המשלב מתחיל, ברוב המוחלט של המקרים, לאחר מעצר העריק, בעת שהוא במעצר בכלא 10. אז, מקום בו הביע החייל מוטיבציה ורצון לחזור לשירות, תיבדק התאמתו לתוכנית השילוב.

ראשית, בוחנים האם החייל המועמד לשילוב עומד בתנאי הסף שנקבעו על ידי הפרקליטות הצבאית. מי שלא עומד בקריטריונים, לרוב לא יוכל להמשיך בהליך האבחון והקבלה. במקרים כאלה, יש לפנות בבקשה מתאימה לתביעה הצבאית להליך באבחון חריג. תנאי הסף נוגעים בעיקרם למשך ההיעדרות והיעדר עבר פלילי.

לאחר שנקבע כי העריק עומד בקריטריונים לשילוב, הוא יופנה לאבחון ומיפוי צרכים. במסגרת האבחון יעבור החייל ראיון אצל מאבחנת ממרכז חוסן. במהלך האבחון, תתרשם המאבחנת מנסיבותיו האישיות של החייל, תלמד ממנו מדוע ביצע את העבירה ותתרשם האם קיימת אצלו מוטיבציה כנה לשירות צבאי. בתום הריאיון תגבש המאבחנת חוות דעת בעניינו של החייל, זהו מיפוי הצרכים. ההליך נמשך מספר ימים וכולל מעורבות של גורמי רווחה והצבא, לרבות מפקדיו של החייל. במסגרת מיפוי הצרכים תינתן המלצה האם לשלב את החייל בבית הדין המשלב ומהם הצרכים שדורשים התייחסות וסיוע.

במידה וקיימת המלצה חיובית לשילוב, והסכמה בין התביעה להגנה, ישוחרר החייל מהמעצר ויחזור לשירות הצבאי. במידה ומדובר במי שטרם החל שירות צבאי, עם השחרור מהמעצר יסיים הליכי קליטה בצבא ויחל בטירונות.

כיצד מתנהל הליך השילוב בבית הדין המשלב?

חייל שנכנס להליך שילוב יתבקש להגיע אחת לחודש, לדיונים בבית הדין. הדיון יערך מול שופט בית הדין המשלב, שהוא לרוב קבוע וילווה את החייל לאורך ההליך מראשיתו ועד סופו.

טרם מועד הדיון יעביר מפקדו של החייל חוות דעת ביחס לתפקודו וזו תוצג לשופט בדיון. במקרים המתאימים, יידרש המפקד להתייצב עם החייל לדיון וחוות דעתו תישמע במסגרתו. במסגרת הדיון ישוחח השופט עם החייל על חוות הדעת ויבקש לשמוע על מצבו ביחידה ובבית. לאורך ההליך זכאי החייל לליווי וסיוע של בית הדין בשילוב גורמי ת”ש ורווחה.

מה הן ההטבות להן זכאי חייל שמסיים הליך בבית הדין המשלב בהצלחה?

חייל שמסיים בהצלחה הליך שילוב יורשע בעבירה משמעתית שאינה נושאת רישום פלילי. בנוסף, העונש שיוטל על החייל יהיה עונש מאסר על תנאי ללא רכיב של מאסר בפועל.

טרם פניה להליך שילוב מומלץ להיוועץ בעורך דין צבאי הבקיא בתחום של דיני צבא ובטחון. עורך הדין ידע לתת ייעוץ בשאלה האם בנסיבות הספציפיות של המקרה מומלץ לפנות להליך שילוב ולפעול מול הגורמים הרלוונטיים במידת הצורך.

משרד עורכי דין אטקין חברון מומחה בייצוג חיילים בבית הדין המשלב

עו”ד ליאור אטקין ועו”ד אריאל חברון, בעלות משרד עו”ד אטקין חברון, בעלות ניסיון מצטבר של למעלה מעשור בייצוג בהליכים שונים שמתנהלים בבית דין צבאי. לאורך השנים ייצגנו בהצלחה חיילים, מועמדים לשירות ואנשי קבע במגוון רחב של הליכים מול בתי הדין הצבאיים. המשרד מייצג בהצלחה רבה חיילים שבחרו לחזור לשירות צבאי באמצעות בית הדין המשלב.

יצירת קשר