חקירת מצח

תחומי התמחות / משפט צבאי / חקירת מצח

איך מתחיל הליך פלילי?

תחילתו של הליך פלילי נגד חייל או קצין בצה”ל הוא בחקירת מצח (משטרה צבאית חוקרת). מטרת החקירה לנסות ולאמת חשד באמצעות איסוף ראיות שיהוו תשתית להגשת כתב אישום. אותן ראיות יהוו בהמשך גם את הבסיס להרשעה בבית הדין.

חקירת מצח יכול שתהיה חסויה תחילה, מבלי שהנחקר יודע, והיא תהפוך גלויה עם זימונו לחקירה. במסגרת חקירת מצח יוטחו בנחקר החשדות והראיות שנאספו. החקירה יכולה להתנהל כאשר החשוד מצוי במעצר ומתבצעות פעולות בנוכחותו או ללא נוכחותו. החקירה יכולה גם להתרחש בעת שהחשוד מקיים את שיגרת חייו, בין שהוא מודע לחקירה המתנהלת ובין אם לאו.

מה זה מצח?

מצח היא המשטרה הצבאית החוקרת והיא יחידה בחיל המשטרה הצבאית. זהו הגוף האמון על חקירת מעשי עבירה אשר מבוצעים בזיקה לשירות בצבא. מצח מטפלת במגוון רחב של אירועים ועבירות – עבירות סמים, גניבת אמל”ח, שימוש בלתי חוקי בנשק, עבירות רכוש והונאה, עבירות זיוף ומרמה, עבירות מבצעיות, תאונות דרכים, מוות שאינו בפעילות מבצעית ועוד.

יחידות מצח פועלות בכל רחבי הארץ, בחלוקה גיאוגרפית. ברגיל, חייל חשוד הנקרא לחקירה יתבקש להגיע ליחידת מצח המצויה בגזרה בה נמצאת יחידתו. במקרים בהם מדובר בחקירות מורכבות, אלה יתנהלו לרוב באחת היחידות המרחביות (צפון או דרום) ולא בהכרח בהתאמה לפיקוד בו משרת החייל. בנוסף, במצח ישנן יחידות ארציות לחקירות הונאה, חקירות מיוחדות וחקירות מבצעיות.

כיצד נפתחת חקירת מצח?

חקירה בחשד לביצוע עבירה נפתחת במספר דרכים. המצבים השכיחים ביותר בהם תיפתח חקירה הם כאשר מוגשת תלונה למשטרה הצבאית החוקרת, בעקבות מידע מודיעיני המגיע למצח ומקים חשד סביר להתקיימותה של עבירה או באופן מקרי בעקבות דיווח של מפקדים או שוטר צבאי.

מה ההבדל בין חקירת מצח לחקירה במשטרת ישראל?

חקירה שנערכת במצח היא חקירה פלילית לכל דבר ועניין. השלכותיה של חקירת מצח זהות לחלוטין להשלכותיה של חקירה המתקיימת במשטרת ישראל. משטרת ישראל ומצח הם שני גופים בעלי סמכויות מקבילות. מצח אחראית על חקירתם של משרתי הצבא ומשטרת ישראל על חקירתם של אזרחי המדינה.

לצד האמור, כן קיימים הבדלים משמעותיים בין הגופים הללו. למשל, הגיל והניסיון של השוטרים. המשרתים במצח הם לרוב חיילים בשירות סדיר הנמצאים בשנות העשרים המוקדמות לחייהם, ובהתאם לא מחזיקים בניסיון מקצועי רב. הבדל נוסף שקיים נוגע לעבירות שנחקרות באופן שכיח על ידי כל אחד מגופי החקירה, בעוד שמצח חוקרים באופן תדיר חשד לביצוע עבירות של שימוש והחזקה בסמים שנחשבים “קלים”, במשטרת ישראל ברוב המכריע של המקרים לא יפתחו בחקירה פלילית בחשד לביצוע עבירות מסוג זה.

בין גופי החקירה הבדלים נוספים רבים. רק עורכי דין אשר מתמקצעים בעבודה מול שני גורמי החקירה ידעו לתת ייעוץ מותאם לחייל שמגיע למצח להבדיל מאזרח שמגיע לחקירה במשטרת ישראל.

מה צפוי לחייל שמגיע למצח?

בתחילתה של החקירה יכנס הנחקר לחדר חקירות, לעיתים חדר מצולם. בחדר החקירות, עוד בטרם יוצגו לו שאלות, יסבירו לחייל באיזה עבירות הוא חשוד ומה הן זכויותיו כנחקר. החוקרים יסבירו לנחקר כי יש לו זכות לשמור על שתיקה וכי באפשרותו להתייעץ בעורך דין, עליהן נפרט בהמשך. הנחקר ישאל האם הוא מבין את המידע שנמסר והאם הוא מבקש לממש את זכויותיו. 

במסגרת החקירה חוקרי מצח ינסו לחלץ מהחשוד הודאה לפיה הוא אכן ביצע את העבירה בה הוא חשוד. לצורך כך החוקרים יפעילו תרגילי חקירה שונים ומגוונים. בין היתר, החוקרים יכולים להשפיע על אורך החקירה ולהחליט לערוך חקירה ממושכת ומתישה. החוקרים ינסו לדבר לליבו של החשוד או לחלופין יצעקו עליו ויטיחו בו האשמות. עוד באפשרותם של החוקרים לשקר לחשוד בדבר הראיות שנאספו כנגדו ועוצמתם. רבים הם “התרגילים” בהם עושים שימוש חוקרי מצח וקצרה היריעה מלמנות פה את כולם.

פרט לדרך בו יתנהלו חוקרי מצח מול החשוד שיושב מולם, שלה לבדה השפעה רבה על מהלך החקירה, ישנן פעולות חקירה שהן שכיחות בהשוואה לפעולות אחרות, פעולות אלה מבוצעות על ידי מצח ברובן המוחלט של החקירות. הפעולות השכיחות הן בין היתר חיפוש בטלפון הנייד, חיפוש בביתו של החשוד, תחקור בעל פה ועוד.

מהן זכויותיו של חייל שנחקר במצח?

על כל משרת בצבא שנקרא לחקירה במצח להכיר כי עומדות לו זכויות שמטרתן להגן עליו. הזכות הראשונה, היא הזכות שלא להשיב לשאלות החוקרים, הזכות לשמור על שתיקה. חשוב להשתמש בזכות זו בתבונה ולאחר התייעצות עם סנגור. שכן, שמירה על זכות השתיקה יכולה לחזק את ראיות התביעה, ככל שישנן. הזכות השנייה היא הזכות להיוועץ בעורך דין. התייעצות עם עורך דין לא מלמדת בשום פנים ואופן על מעורבותו של אדם בפלילים. התייעצות עם עורך דין לא גורמת לכם להיראות אשמים ולא מזיקה לכם, להיפך. זוהי זכותכם בחקירת מצח וכדאי להשתמש בה.

מומלץ שכל משרת בצה”ל אשר נקרא לחקירה פלילית ייוועץ עם עורך דין בהקדם. ככל שהדבר אפשרי, ואתם יודעים כי אתם צפויים להיקרא לחקירה, מומלץ להתייעץ עם עו”ד עוד לפני החקירה.

משרד עורכי דין אטקין חברון מייצג חיילים בהליכי חקירת מצח

עו”ד ליאור אטקין ועו”ד אריאל חברון, בעלות משרד עו”ד אטקין חברון, מחזיקות בניסיון של שנים רבות בייצוג חיילים בהליכים שמתקיימים בבית הדין הצבאי. משרדנו מציע ללקוחותיו שירות של ייעוץ וליווי טרם החקירה, במהלכה ואחריה. אנו מאמינות כי שלב החקירה הוא אחד השלבים הקריטיים לאורך ההליך הפלילי, שבכוחו להשפיע על המשך ההליך כולו.  כאשר נחקר פוגש בגוף החקירה כשהוא מוכן ומלווה בעורך דין הוא נמצא בעמדה ממנה הוא יכול להגן על עצמו ואולי אף להביא לסגירת התיק.

יצירת קשר

מאמרי עורך דין צבאי