בדיקת סמים בצבא

מאות רבות מהחקירות שנערכות במצ”ח (משטרה צבאית חוקרת) בכל שנה, הן בחשד לעבירות מעולם הסמים – סחר ותיווך בסמים, שימוש בסמים והחזקת סמים.

מתי יתבקש חייל לבצע בדיקת סמים בצבא?

פעולת חקירה קבועה שמבוצעת על ידי חוקרי מצ”ח במסגרת חקירה בחשד לביצוע עבירות סמים, היא פעולה של נטילת דגימת שתן מהחייל החשוד. בדיקת סמים במסגרת חקירת מצ”ח יכולה לזהות שימוש שביצע החייל החשוד במגוון רחב של סוגי סמים ולהוות ראיה נוספת במסגרת הראיות שנאספות כנגדו.  

בדיקת סמים בצבא

איך מתבצעת בדיקת סמים בצבא?

במסגרת חקירת מצ”ח יתבקש החייל החשוד לבצע בדיקת שתן לגילוי שימוש בסמים מסוכנים. בתחילה, יתבקש החייל למסור בדיקת שתן מרצונו החופשי. אם החייל יסרב למסור בדיקת שתן, ייתכן שגורמי החקירה יוציאו בעניינו צו המחייב אותו למסור את הדגימה. בדיקת השתן תתבצע בתא השירותים בבסיס החקירות כאשר דלת התא פתוחה באופן חלקי כך שחוקר או חוקרת מצ”ח יוכלו לצפות בנחקר ולראות שהוא לא משבש את הדגימה.

בדיקת הסמים שמתבצעת במצ”ח היא בדיקה ראשונית אשר נותנת אינדיקציה על הימצאות סמים בגופו של החייל הנחקר. תוצאות הבדיקה לא יכולות לשמש ראיה במסגרת ההליך המשפטי ולאחר קבלת התוצאה בבדיקה שמתבצעת במצ”ח שמכונה “ערכת שדה”, תועבר דגימת השתן לבדיקה נוספת במעבדה. הבדיקה במעבדה היא בדיקה דו שלבית, בשלב הראשון תתקבל תוצאה של הבדיקה הסורקת, זו הבדיקה הראשונה, ככל שהתוצאה של הבדיקה הזו חיובית, תועבר הבדיקה לשלב השני, ביצוע הבדיקה המאמתת, תוצאת בדיקה זו היא התוצאה המחייבת ותשמש כראיה בהליך המשפטי.   

מה המשמעות של בדיקת סמים בצבא שנמצאה חיובית?

בדיקת סמים בצבא שנמצאה חיובית מהווה אינדיקציה לכך שהחייל החשוד ביצע שימוש בסם שנמצא חיובי באותה הבדיקה. מבחינה משפטית, כאשר הבדיקה חיובית חזקה שהחייל עשה שימוש בסמים ועליו הנטל להוכיח אחרת.

מהו הצו המורה על ביצוע בדיקת סמים בצבא?

הצו שמחייב חייל חשוד לבצע בדיקת סמים בצבא ולמסור בדיקת שתן הוא צו שנחתם על ידי קצין שיפוט בכיר במצ”ח (בדרך כלל מדובר בקצין בדרגת רס”ן). הצו מכונה “צו קש”ב“. צו קש”ב מחייב את החייל לבצע בדיקת סמים בצבא, מעמדו כמעמד פקודה. אם יסרב החייל למסור דגימה, גם לאחר שהוצא צו בעניינו, הרי שהוא צפוי לעונש.

מה המשמעות של סירוב לבצע בדיקת סמים בצבא?

סירוב לביצוע בדיקת סמים בצבא במסגרת חקירת מצ”ח יכול להוות חיזוק לראיות אחרות שנאספו בעניינכם. כך למשל, אם חייל אחר מסר במצ”ח גרסה לפיה השתמשתם יחד בסמים, הסירוב שלכם יחזק את גרסתו. לעיתים, לא יהיו בידי החוקרים ראיות נוספות ולכן העובדה שסירבתם לביצוע בדיקת שתן תעמוד לבדה. בעבר, חייל שהיה מבצע עבירה של סירוב למסור בדיקת שתן סמים בצבא היה נשפט אף על העבירה זו לבדה בבית הדין הצבאי ומוכתם ברישום פלילי. בשנים האחרונות, בוצעה רפורמה באכיפת עבירות הסמים בצבא.

היום הדין הצבאי קובע כי חייל שסירב למסור בדיקת שתן סמים בצבא במסגרת חקירת מצ”ח לאחר הוצא בעניינו צו קש”ב, יישפט בדין משמעתי. זאת, בתנאי שהעבירה שעניינה סירוב למסור דגימת שתן היא העבירה היחידה המיוחסת לו ושאין לחייל הרשעות קודמות שעניינן עבירות סמים.

מהו העונש על סירוב לביצוע בדיקת סמים בצבא?

לרוב, במסגרת חקירת מצ”ח יימסר לחייל ע”י גורמי החקירה כי סירוב לעשות בדיקת שתן מהווה עבירה שהעונש בצידה הוא שנתיים מאסר. ואולם, לא כך הדבר. אמירה זו של גוף החקירה מטעה ומפחידה נחקרים רבים. כאמור, חייל שיסרב למסור דגימת שתן צפוי להישפט בדין משמעתי ביחידתו. בהתאם, העונשים שניתן להטיל עליו הם עונשים המצויים בסמכותו של קצין השיפוט שישפוט אותו כמו נזיפה, ריתוק ליחידה, מחבוש ועוד.

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי לפני בדיקת סמים בצבא?

כאמור, תוצאות של בדיקת סמים בצבא יכולה להוביל להגשת כתב אישום ופתיחה של הליך פלילי כנגד החייל, במידה והבדיקה תימצא חיובית. ואולם, גם לסירוב לביצוע בדיקת שתן יש השלכות שונות – פליליות או משמעתיות, זאת בהתאם לעברו הפלילי ולראיות האחרות שנאספו במסגרת החקירה.

משרד עורכי דין אטקין חברון – עורכות דין צבאיות

עו”ד ליאור אטקין ועו”ד אריאל חברון – עורכות דין צבאיות, בעלות משרד עו”ד אטקין חברון, מתמחות בדיני צבא וביטחון בעלות ניסיון מצטבר של למעלה מעשור בייצוג בהליכים שונים שמתנהלים במערכת המשפט הצבאית. את הניסיון העשיר בדין הצבאי צברו בעת ששירתו כסנגוריות בכירות בסנגוריה הצבאית. לאורך השנים ייצגנו בהצלחה לחיילים שעמדו בפני הליכים פליליים בצבא וייעצנו באלפי חקירות מצ”ח בחשד לעבירות סמים. אנו כאן בכדי לסייע לכם בכל שלבי החקירה, לדאוג שתסיימו אותה בהצלחה, תחזרו הביתה במהרה ולהשיג עבורכם את התוצאה הטובה ביותר.

יצירת קשר